Maži įrankiai, didūs atradimai: „Asus ROG STRIX X370-I Gaming“ atskleidžia „dual channel“ svarbą „Ryzen“ platformai

Ką siūlo šiuolaikinė mITX AM4 pagrindinė plokštė?

Akys prie mITX formato nėra pripratusios, todėl 17 x 17 cm išmatavimų X370-I Gaming atrodo kažkiek neįprastai – fotografijoje ji tarsi suplota. Panašu, kad „Asus“ nuėjo laiko patikrinto tradicinio dizaino, skirto mITX pagrindinėms plokštėms, keliu. Ant juodos montažinės plokštės ATX24V ir didžioji dalis SATA lizdų integruoti dešiniajame krašte. VRM grandinė, kurią aušina sidabro spalvos radiatorius, išdėstyta kairėje. Dar viena „sidabrinė“ detalė – virš PCIe 3.0 x16 lizdo esantis antrasis pailgas radiatorius, kuris dengia ne vien Ultra M.2 lizdą, bet ir gerokai daugiau struktūrų. Sekantys kadrai parodys, kad toks „Asus“ sprendimas išties labai įdomus ir X370-I Gaming nėra jau tokia visiškai standartinė mITX pagrindinė plokštė kaip pasirodė iš pradžių.

Kitoje montažinės plokštės pusėje randame neįprastai didelį, lyginant su ATX formatu, komponentų skaičių, pavyzdžiui mikro valdiklį STM32, kuris atsakingas už skaitmeninę/adresatinę RGB LED kontrolę. Tačiau visų svarbiausia šios zonos detalė vartotojui – tai po nugarine plokštele esantis antrasis M.2 lizdas.

8-pin EPS12V lizdas pataruktas į patį šoną. Viršutinėje PCB dalyje išrikiuoti trys 4-pin lizdai, įskaitant CPU_FAN, AIO_PUMP ir CHA_FAN. Visi lizdai pasižymi 1 A (12 W) stipriu. CHA_FAN yra vienintelis lizdas, skirtas sisteminiams korpuso ventiliatoriams, tačiau ištikus bėdai jų jungimui galima panaudoti ir AIO_PUMP lizdą. Randame dvi RGB LED galvutes: viena adresatinė 4-1 pin (5 V, 3 A, maks. 60 LED), kita funkcionalesnė 4 pin (12 V, 2 A, maks. 5050 LED). Pačiame dešiniajame kampe, prie DIMM užraktų, integruoti diagnostiniai LED, post fazėje inspektuojantys CPU, VGA, RAM ir Boot įrenginį. Debug ekranėlio X370-I Gaming neturi.

„Asus ROG STRIX X370-I Gaming“ VRM grandinė sudaryta iš 6+1 fazių. Šešios fazės – CPU VCC, viena – SoC VCC arba kitaip šiaurinio tilto. Panaudotas pilnai skaitmeninis „Infineon IR35201“ PWM valdiklis, kurį „Asus“ kaip visada pervadino į ASP1405I. Po plonu, tačiau aukštu (tam, kad jis gautų oro tėkmės) radiatoriumi integruoti 6x „Infineon OptiMOS BSG0812ND“ dual-N MOSFET galios blokai. Identiškus sutikome apžvelgdami „Intel“ HEDT platformos „Asus TUF X299 Mark 1“ modelį. Kiekvienas pasižymi 50 A stipriu ir gauna po atskirą IR3535 draiverį. SoC VCC daliai tenka vienas IR3555 (60 A) galios blokas, kuris iškeltas prie CPU_FAN lizdo – jo radiatorius neaušina. „Asus“ pasirinko „Micro Fine Alloy“ induktorius ir 5K elektrolitinius kondensatorius. Aišku, japoniškus.

 

Komponentų ir jų skaičiaus pasirinkimas VRM grandinei palieka labai gerą įspūdį, ypač atkreipiant dėmesį, kad tai mITX pagrindinė plokštė, kurioje patalpinti pajėgią grandinę daug sunkiau nei ATX formato modelyje. Šiuo atveju panašu į per gerą grandinę (angl. overkill) netgi spartintiems aštuonių branduolių „Ryzen“ procesoriams. Didesnį klausimą kelia radiatoriaus gebėjimas tinkamai ataušinti VRM’ą.

Dešiniajame PCB krašte integruoti du DIMM lizdai, kurie palaiko tiek ECC, tiek non-ECC DDR4 modulius iki 3600 MHz (O.C.) dažnio. Maksimali talpa naudojant abu lizdus siekia 32 GB. Daugiau nei pakankamai visų poreikiams. Papildomai integruota OCP apsauga. Tarp ATX24V ir dviejų SATA III 6 Gb/s lizdų įterptos jungtys korpuso priekinei panelei. Taip pat turime vidines USB 3.1 Gen 1 ir USB 2.0 galvutes. Jei pastarosios šiuolaikiniams korpusams nebereikia, tai ji vis dar reikalinga didžiajai daliai AiO sistemų kontroliavimui programiniu būdu.

ROG STRIX X370-I Gaming turi dar porą vertikalių SATA III lizdų, patalpintų tarp DIMM, PCIe 3.0 x16 lizdų ir pailgo radiatoriaus. Visi keturi SATA portai palaiko 0/1 ir 10 tipo RAID. Prie pat USB 2.0 galvutės sumontuotas CLR_CMOS trumpiklis ir 2-pin T_SENSOR jungtis, prie kurios gali būti prijungtas termistorius, pernešantis termo informaciją iš pasirinkto taško.

Štai taip atrodo „dviaukštis sumuštinis“, kuris baigiasi 28 mm virš PCB kylančiu radiatoriumi. Jis dengia pridėtinę PCB, turinčią 32 Gb/s Ultra M.2 lizdą ir garso posistemės komponentus. Po pridėtine montažine plokštele pakištas X370 mikroscemų rinkinys, kurį aušina atskiras itin žemo profilio radiatorius. X370-I Gaming nėra jokia išimtis – jai priklauso vienintelis mechaninis, žinoma sustiprintas (SafeSlot) PCIe 3.0 x16 lizdas, kurio elektrinis pralaidumas su „Ryzen“ procesoriumi sieks x16, o su 7-os kartos A serijos/„Athlon“ procesoriumi sumažės iki x8.

Atsukę du varžtus ir nuėmę radiatorių pamatome, kad į šį M.2 lizdą galima apgyvendinti 2242/2260 arba 2280 formato SSD kaupiklį. Tinka tiek SATA, tiek PCIe protokolo SSD. Šis M.2 lizdas naudoja „Ryzen“ procesoriuose esantį PCIe centrą, todėl jo pralaidumas visiškai nepriklausomas. Po radiatoriumi iškart uždėta termo juostelė – jis pilnai paruoštas atlikti savo pareigą.

Antrasis M.2 lizdas susietas su X370 mikroschemų rinkiniu. Jame galima tvirtinti tik PCIe protokolą naudojančius SSD, kurių ilgis siekia 60 arba 80 mm. Įmanoma tvirtinti ir 2242 formato SSD, tačiau tada jau reikės pasinaudoti komplektacijoje esančiu specialiu tvirtinimo mechanizmu, kuris prailgina 42 mm ilgio SSD iki 60 mm. Šio M.2 lizdo ištekliai nėra begaliniai, kadangi X370 centras sudarytas tik iš PCIe 2.0 linijų. Su keturiomis linijomos surišto M.2 lizdo maksimalus teorinis pralaidumas siekia ~2 Gb/s, o praktinis ~1,5 – 1,6 GB/s. Sumontavus šiuolaikinį NVMe kaupiklį skaitymo spartos nuostolių išvengti nepavyks, kadangi jis dažniausiai viršija 1500 MB/s, tačiau didesnės dalies NVMe kaupiklių rašymas nenukentės.

„SupremeFX“ garso posistemės šerdis – „Realtek ALC1220A“ kodekas, užtikrinantis 120 dBA išėjime ir turintis dvigubą integruotą mechanizmą stiprinant į ausines keliaujantį garsą tiek galine, tiek priekine (korpuso) jungtimis. Įdomiausia, kad tam skirti dedikuoti stiprintuvai. Priekinį išėjimą stiprina „Texas Instruments R4580I“, o galinį TI OPA1688, kuris priskiriamas aukštesnei klasei. Eilinį kartą pasirinkti japoniški „Nichicon“ kondensatoriai. Kadangi ant to paties PCB sumontuota ir M.2 jungtis tai turėtų reikšti, kad garso posistemė izoliuota nėra, nebent tik nuo likusios PCB dalies. Akivaizdu, kad nuo EMI trukdžių neapsaugotas ir garso kodekas. Į programinį paketą patenka „Sonic Radar III“ ir „Sonic Studio III“.

 

X370-I Gaming pagrindinės plokštės I/O panelė gana tuštoka. Negauname nei Flashback mygtuko, nei USB 2.0. Nėra ir nei vienos vaizdo išvesties, o tai automatiškai reiškia, kad šis modelis nėra draugiškas „Raven Ridge“ APU procesoriams. Techniškai ši AM4 motininė juos gali palaikyti, tačiau nesant galimybės išvesti vaizdą iš integruotos grafikos logikos tame nėra. Keturi (mėlyni) USB 3.1 Gen 1 susieti su procesoriuje esančiu xHCI valdikliu, kai raudonos spalvos USB 3.1 Gen 2 su X370 mikroschemų rinkiniu. Tiesa, abu portai yra A tipo. Gigabitinis I211-AT LAN valdiklis atkeliavęs iš „Intel“. Dvijuostis (2,4/5 GHz) WiFi 802.11 a/b/g/n/ac 2×2 modulis palaiko MU-MIMO ir BT v4.2. Niekur nedokumentuota, tačiau mums pavyko atkasti, jog tai „Realtek“ sprendimas, kas šiek tiek nuvilia. Nors palaikomas garsas 7.1 kanalų, tačiau tik trys audio išėjimai privers naudoti korpuso audio jungtį norint turėti 7.1 garsą. Visi I/O panelės lizdai turi apsaugą nuo iškrovos (ESD Guard).

23 Komentarai

  1. G@m3r1s parašė:

    Kaip ir senos naujienos , idomiau butu quad chanel testus pamatyt 🙂

  2. BC00 parašė:

    Prieš darant review ilgai neieškojau, bet asmeniškai Youtube mačiau tik keletą mėgėjiškų testų (atrodo 1080p) su išvadom, kad dual channel prideda ~5 proc. ir iš esmės yra nereikšmingas. Šitas testavimas parodė visai ką kitą. Gal maišai su atminties dažnio svarba Ryzen’ui 🙂

    • mafo parašė:

      Nesupratau… o tai ką jis parodė? Aš iš rezultatų sprendžiu, kad open world žaidimuose žemiau krenta fps, bet jis nekrenta smarkiai žemai. Tik Hitman, Mafia III ir Warhamer tikėtina, galima būtu pajusti skirtumą, visur kitur realiame žaidime manau neatskirtu net ir specialistas naudojamas vienas ar du RAM moduliai. Šiaip super testas, dėl to galvą jau senai sukau, kaip čia daryti, pirkti du ar vieną modulį… įžangoje apie mane parašyta, aš galvoju jog reiktų dasipirkti antrą modulį vėliau, dabar lyg jau ir apsisprendžiau 🙂

      • Mindaugas Klumbis parašė:

        Labai priklauso, kada tas vėliau. Jei po pusės metų ir daug žaidžiama, tada jau ne itin gerai. Jei po mėnesio, tai sakyčiau maža problema.

      • BC00 parašė:

        Mafia III, Warhammer ir GTA V – šituose experience skirtumas buvo akivaizdus net išjungus fps parodymus. Kaip rašiau, jautėsi tarsi būtų du skirtingi PC, o tai suprasti specu būti nereikia 🙂 Nors Hitman’e single channel kirto per avg. labiausiai, tačiau tas nebuvo taip stipriai juntama kaip kituose trijuose. Fps taip nešokinėjo, tiesiog jų buvo pastoviai mažiau.
        Dėl optimalaus DRAM dažnio Ryzen’ui tiksliai nežinau, reikia žiūrėt testus. Bet abejoju ar tai bus 2666, greičiausiai ~3000 MHz, gal net tie patys 3200 MHz.

    • mafo parašė:

      Klausimėlis to BC00, kad jau užsiminei 🙂 … kokia RAM modulio sparta optimali Ryzen’ui? Niekaip neapsisprendžiu imt 2666 ar 3200…

  3. DasMachine parašė:

    O negali itakos turet mazas kiekis ram? Idomu kokie butu rezultatai 2x8GB vs 1x16GB.

    • mafo parašė:

      Turi prie Ultra nustatymų ir aukštesnių rezoliucijų, bet čia nei viename nemačiau totalaus striginėjimo. Tokie kaip GTA V ir keli kiti triple A žaidimai ilgiau prie jų sėdint užaugina RAM virš 8GB (prie 4K, tikėtina jau nemažai žaidimų kopia virš 8GB). Norint, kad nestrigtų reikia dėti 16 GB, mažinti iki very high/high arba perkrovinėti žaidimą, kad išvalyt RAM.

    • BC00 parašė:

      Vieninteliame BF1 atrodė, kad galėtų būti kiek daugiau RAM. Keliuose heavy sprogimuose/susišaudymuose buvo akivaizdžių momentinių strigimų/ fps dropų. Daugiau viskas su 8 GB in dual channel buvo smooth as butter 🙂

    • G@m3r1s parašė:

      Dėl mažo vram daugiau šansų. Pvz pas mane tik 2gb vram (gtx750ti gs) ir su 8gb ramo nepalošiu „Just Cause 3“ high nustatymais, o pakėlus ram iki 12gb problemos dingsta (lag spike). Nors draugelis su gtx1050ti 4gb ir 8gb ram ji lošia be problemų (same cpu).

  4. BC00 parašė:

    Abejoju ar BF1 1440p pasiekė 8 GB vRAM. Kai prisėsiu prie setupo, pažiūrėsiu kiek buvo išnaudota.
    Threadripper single vs dual channel netestuosiu, jei bottleneck’ino R7 1700, tai tikrai ne geriau bus ir su 1920X. Dual vs quad būtų galima testuoti 🙂

  5. BC00 parašė:

    Na bus galima prasukt. Taip pat gal patikrinsiu kaip toks einamas liaudies CPU kaip i3-8400 reaguoja į DRAM režimus. Tikiuosi dar mažiau, bet gal pavyks ką įdomaus atrast 🙂

  6. BC00 parašė:

    Patikrinau, kiek BF1 ima 1440p, bet su DX11, nes Afterburner + DX12 priverčia aplikaciją nulūžti.
    vRAM ~3 GB
    RAM ~6 GB
    Išjungus DX12 pastebėjau, kad ir mikro strigimai pradingo, tai čia bus DX12 „nuopelnas“.

  7. newdiamond parašė:

    1. Paskaiciau daug komentaru tai gaunasi amzinas klausimas su RAM – kiek RAM Gb reikia, kas geriau CL didesnis ar MHz, kas geriau ar dual ar single (quad tai man atrodo cia tik serveriams turetu buti idomu). Man atrodo kad labiausiai visgi itakoja paprastas RAM atminties kiekis 🙂
    2. Jeigu turi 4 slotus motkoje, tada perki du modulius (dual channel) ir nesuki smegenu…

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.