„Sphero SPRK“ – kamuoliukas/robotukas

Kompanija „Sphero“ (buvusi „Orbotix“) savo žaislų revoliuciją pradėjo 2010 metais, sukūrę kai ką naujo, ir tuo užsiima iki dabar. Gamintojas naudoja robotiką ir skaitmenines technologijas siekdamas suteikti įspūdžių, kurie įžiebia vaizduotę ir pranoksta lūkesčius. „Sphero“ sukūrė sferinį robotuką-žaislą, patalpintą į polikarbonato plastiką, galintį ridinėtis ir valdomą išmaniuoju telefonu ar planšetiniu kompiuteriu.

sphero sprkTai visiškai paprasto dizaino giroskopinis robotas su akselerometru ir spalvotomis LED lemputėmis. Jis juda labai greitai ir yra ypač manevringas, nes jo judėjimo niekas neriboja. „Sphero“ sukūrė platų spektrą išmaniųjų programėlių, kuriomis galima naudotis tiek žaidžiant, tiek mokantis programuoti.

„SPRK“ yra gana paprastas žaislas pradedantiesiems bet kokio amžiaus naudotojams, tačiau pakankamai sudėtingas ir jau patyrusiems. „SPRK“ bendruomenę sudaro tūkstančiai narių, kurie mokosi linksmai ir atrasdami kažką naujo bei įdomaus – ugdomoji programėlė leidžia duoti robotui įsakymus naudojant vizualinį blokų formos kodavimą.

Pakuotė ir komplektacija

Robotukas pristatomas tvirtoje kartoninėje dėžutėje labai gerai ir stabiliai supakuotas.

Į kompektaciją įeina:

  • „Sphero SPRK Edition“ kamuoliukas,
  • indukcinio įkrovimo pagrindas,
  • įkroviklis (110 V – 240 V) kartu su amerikietišku, britišku, kinišku ir europietišku adapteriais, kurie tvirtai užsideda ir užsifiksuoja ant įkroviklio galo,
  • trumpa instrukcija,
  • rinkinys programuotojui, kurį sudaro užrašų knygelė, pieštukas ir matlankis.

 Sphero SPRK

Specifikacijos

Visi „Sphero“ įrenginiai susiejami su valdikliu (telefonu/planšetiniu kompiuteriu) per Bluetooth sąsają. Ji kiekvienam modeliui kiek skiriasi. Senesnio modelio „Sphero 2.0“ kamuoliukas gali būti susiejamas tik su vienu valdikliu vienu metu. „Sphero BB-8“ susisieja su artimiausiu valdikliu (nereikia eiti į „Nustatymus“). „SPRK“ naudoja senesnį Bluetooth ir reikalauja susiejimo su įrenginiu. Naujesnė „SPRK+“ versija naudoja Bluetooth Smart, kas palengvina grupinį naudojimą. Bet ko gero visa tai yra aktualiau, jei kamuoliuką naudoja kaip ugdomąją priemonę ar vienu metu jungiasi keli naudotojai. Bluetooth veikia 30 metrų diapazone tarp valdiklio ir kamuoliuko.

sphero sprk„Sphero SPRK“ išvysto 2 m/s greitį, o tai nėra jau taip mažai žaidžiant uždaroje patalpoje. Gamintojas nurodo, kad pilnai įkrautu „SPRK“ galima naudotis virš valandos, bandymo metu nuolat žaidžiant jis atlaikė pusantros valandos, kol galiausiai sustojo. Kadangi tai sferinis įrenginys, gamintojas jam pritaikė indukcinį įkrovimą. Dar žinomas kaip bevielis įkrovimas, indukcinis įkrovimas naudoja elektromagnetinį lauką perkelti energijai tarp dviejų objektų. Energija siunčiama per indukcinį sujungimą į elektrinį prietaisą, kuris gali šia energija įkrauti akumuliatorių ir varyti prietaisą. Indukcinis įkroviklis naudoja indukcinę ritę sukurti kintamą elektromagnetinį lauką iš įkrovimo pagrindo, o antra įkrovimo ritė nešiojamame įrenginyje priima energiją iš elektromagnetinio lauko ir paverčia ją atgal į elektros srovę, kuri įkrauna akumuliatorių.

Sumontuoti akselerometrai ir giroskopas naudojami nustatyti roboto pozicijai ir judėjimui. Robotukas nėra labai lengvas, bet jei būtų per lengvas, jis negalėtų taip sklandžiai judėti. Visa vidinė sistema ir polikarbonato gaubtas sveria 181 gramą, kamuoliukas yra 7,62 cm skersmens.

„Sphero SPRK“ suderinamas su „Android“ ar „iOS“ platformomis. Kalbant apie suderinamumą su kitomis platformomis, iškyla klausimas, nes vienur („Sphero“ parduotuve) minima, kad ji pritaikyta ir „Kindle“ skaityklėms-planšetėms, kitur – kad ir „Windows“ („Sphero SPRK“ informaciniame buklete). Tai galima paaiškinti tuo, kad „Lightning Lab“  išmanioji programėlė, leidžianti užsiimti programavimu,  dabar yra pritaikyta ne tik telefonams ar planšetėms, bet ir „Windows 10+“ operacinę sistemą turintiems kompiuteriams, o „Chrome Web Store“ skelbiama, kad į šį sąrašą įeina ir „Chrome OS 48+“, „Mac OSX 10.11+“  – gamintojas leidžia programavimu užsiimti tiesiai iš kompiuterio naršyklės per „Sphero Blockly“ programėlę. Tiesa, sprendžiant iš naudotojų komentarų ji dar ne iki galo atidirbta ir veikia ne taip sklandžiai, kaip programėlė, skirta telefonui/planšetiniam kompiuteriui.

specifikacijos-sphero-sprk

Išorinis dizainas

sphero sprk vidus„Sphero SPRK“ ypatingas tuo, kad jo sferinis korpusas yra visiškai skaidrus ir leidžia apžiūrėti visą mechanizmą, esantį viduje. Patvarus skaidrus polikarbonato apvalkalas dengia viduje esantį mechanizmą, kurį galima lengvai įžiūrėti per sieneles: tuščiaeigių ratų porą ant plastikinės plokštelės, kuri jungiasi su mikroschema, kurioje  įmontuota Bluetooth antena, mikroprocesoriai, akselerometrai, giroskopas, LED lemputės. Žemiau jos sumontuoti akumuliatoriai, dar žemiau motoras su pagrindine važiuokle, prie kurio primontuoti varomieji ratukai. Pačioje apačioje matosi įkrovimo ritė, suvyniota aplinkui balastinį svorį. LED lempučių spalvą galima keisti programėlėje, ją gali pasirinkti pats naudotojas.

Pagrindo plokštė (motoras, įkrovimo ritė ir svarmuo) tarnauja kaip atsvara, varant kamuolį pirmyn.

Polikarbonato apvalkalas yra sferos formos, jo sujungimą per vidurį žymi siaura balta juostelė su modelio pavadinimu. Viršuje įspausta iš vidaus nudažyta „Sphero“ emblema, apačioje baltame fone randame tipinį gamintojų žymėjimą su pagaminimo šalimi ir t.t. Iš išorės kamuoliukas turi iškilų bangelių raštą, kuris padeda geresniam sukibimui su paviršiumi.

Naudojimas

„Sphero“ kompanija sudaryta iš kūrybiškų žmonių sukūrė stebėtinai paprastą, bet neįtikėtinai  įdomų ir plataus naudojimo žaislą tiek mažam, tiek dideliam. Kaip skelbiama ant dėžutės, tai žaislas vaikams nuo 5 iki 7 metų (formos, spalvų pažinimui), 7-12 metų vaikai gali užsiimti vizualizacija grįstu programavimu, 12-15 m. – tekstu grįstu programavimu, 15-18 metų – į objektą orientuotu programavimu. Šis robotukas tinkamas bet kokio amžiaus programuotojui. Svarbiausia, anot kūrėjų, kad mokytis būtų smagu.

Jo panaudojimas yra pritaikytas kone kiekvienam – nori vykdyti misijas ir rinkti taškus, už kuriuos gausi kažkokią premiją? Lenktyniauti su draugais trasose? Žaisti žaidimus pasitelkiant telefoną ar planšetinį kompiuterį? Mokytis programuoti? Prašom! Ir viskas – viename daikte.

Atrodytų, kad programavimas yra labai sudėtingas procesas ir tam reikia turėti specifinių žinių, įgūdžių ir pan., bet gamintojas supaprastino viską iki vaiko lygio ir suteikė galimybę pradėti mokytis programavimo pagrindų nuo paprastesnių užduočių, kaip robotuko užprogramavimas atlikti tam tikrus veiksmus, darant tai linksmai ir suprantamai.

Programėlės

„Sphero“ kamuoliuko valdymui yra sukurtos išmaniosios programėlės (telefonui ar planšetiniam kompiuteriui), ir jų yra ne tiek ir mažai, priklausomai nuo naudotojo poreikių. Konkrečiai šiam modeliui yra sukurta net 12 programėlių (skirtų pvz. „Android“ operacinei sistemai), leidžiančių naudotis „SPRK“ skirtingais tikslais. Pati pagrindinė programėlė yra paremta misijų vykdymu: vien naudojant kamuoliuką kinta lygiai, kurie „atrakina“ įvairius naujus gebėjimus, kuriuos galima taip pat ir keisti į surinktus taškus; taip pat galima vykdyti įvairias užduotis, kaip, pavyzdžiui, išvystyti didžiausią įmanomą greitį (tam gali prireikti pakankamai didelės patalpos). Taip išmoksite kuo tiksliau valdyti kamuoliuką, lavinsite įgūdžius. Žaidimu grįsta programėlė kviečia gelbėti „Planet Spheron“, įgyjant patirties ir galių, kurioms reikia įvykdyti misijas atliekant kamuoliuku tam tikrus judesius ir manevruojant. Žaidimai yra gana įtraukiantys, nes verčia siekti kažkokio tikslo, „atrakinti“ naujus gebėjimus. Šioje programėlėje valdymas pritaikytas tiek kairiarankiui, tiek dešiniarankiui naudotojui.

 screenshot_2016-09-05-11-46-30_orbotix-sphero screenshot_2016-09-05-11-46-38_orbotix-sphero

Kad šis žaislas turėtų ne tik žaidimų, bet ir ugdomąją funkciją, „Sphero“ darbuotojai sukūrė „Lightning Lab“ išmaniąją programėlę. Tai programavimo ir projektų platforma, kuria galima naudotis bet kur, kur rasite erdvės. Galima registruotis į programą tiek mokiniu, tiek mokytoju, priklausomai nuo to, kokie įgūdžiai naudotis šiuo žaislu. „SPRK Edition“ programėlėje „Lightning Lab“ naudojama vaikams pritaikyta C programavimo kalba „Oval“, kuri įtraukia vaikus į STEM (angl. Science, Technology, Engineering, Mathematics) – probleminį, tyrinėjimu grindžiamą mokymą(si). Programavimo kalba nereikalauja išankstinių gebėjimų ir mokymų ir pradeda ugdymo procesą paprašant pertempti tam tikrus valdymo funkcijų blokus, kaip greitis, kryptis, spalvų pasikeitimai, į programėlės langą. Labiau patyrusio naudotojo laukia tokie iššūkiai, kaip „jei bus taip, tada“, pavyzdžiui, „jei greitis bus didesnis nei 40, nustatyti raudoną spalvą“ ir pan. Spaudžiant konkrečias piktogramas programėlėje, jos parodo besisluoksniuojančias komandas ir „Oval“ kodus, kuriuos mokiniai gali naudoti kada panorėję.

screenshot_2016-09-05-22-17-30_com-sphero-sprk  screenshot_2016-09-06-12-31-01_com-sphero-sprk  screenshot_2016-09-06-12-30-35_com-sphero-sprk

Ši programėle  sudaryta iš 12 numatytųjų pamokų, padedančių pradedančiajam, o vėliau naudotojas gali naudotis papildomais bendrais projektais, pradedant nuo autopiloto susikūrimo iki labirinto įveikimo autopilotu, kurį susidėliosi programėlėje. Gamintojas siūlo užprogramavus robotuką piešti, riedėti savo susikurtu labirintu, imituoti saulės sistemą, plaukti vandeniu, šokti – galimybes riboja tik vaizduotė.

Nusibodo programavimas? „Sphero“ siūlo programėlę „Golf“, kurios pagalba galėsite žaisti golfą ant kilimo – telefoną galima naudoti imituoti mušimą lazda per golfo kamuoliuką. „Sphero Cam“ programėlė naudotojui leidžia kartu ir žaisti, ir filmuoti, ką darai – gal norėsis nufilmuoti, kaip „SPRK“ džiaugiasi vaikas ar augintinis. Kam patinka veiksmo žaidimai privalo išbandyti „The Rolling Dead“, kur  „Sphero“ kamuoliukas virs ugnimi šaudančiu kariu kovojant prieš zombius, kuriuos matysite telefono/planšetinio kompiuterio ekrane. Dar vienas žaidimas „Nyan Cat Space Party“ nukelia į kosmosą, kur su kosminiu katinu reikia rinkti saldainius ir šaudyti į priešus šonine. Ir tai dar ne visi žaidimai, kuriuos galima parsisiųsti ir išbandyti.

Naudojimasis

Kamuoliukas yra nedidelis, tačiau kelia nemažai triukšmo riedėdamas grindimis, be to, sferinis apvalkalas braižosi. „SPRK+“ versija turi didesnę apsaugą įbrėžimams, arba reikėtų rinktis papildomus priedus, kaip silikoniniai apvalkalai, kurie leis ne tik sumažinti triukšmo lygį ar braižymąsi, bet ir leis naudotis kamuoliuku lauke ar ant storesnio kilimo. Ir apskritai apsaugos nuo sudužimo, nes kartais tas atsitrenkimo į kliūtį garsas būna skaudokas. Gamintojas siūlo kelis apsauginių apdangalų variantus, treniruočių ir šokinėjimo rampas bei vežimėlius, kurie turėtų ypač patikti „Lego“ mėgėjams – jie pritaikyti šiam konstruktorių tipui, tad, pasitelkus fantaziją ir turimas detales, galima sukonstruoti kad ir tanką, varomą „Sphero SPRK“. Įdėjus pastangų kažką panašaus galima susikonstruoti ir namų sąlygomis, kaip jau minėta, su šiuo žaislu galimybės neribotos.

Reikėtų paminėti, kad naudotis „Sphero“ produktais reikia daugiau laisvo grindų ploto – kuo jo daugiau, tuo smagiau žaisti, nes kamuoliukas lekia pakankamai greitai (išvysto iki 2 m/s greitį), o kur dar pagreitėjimo funkcija, leidžianti dar greičiau įsibėgėti. Priklausomai nuo dangos, rekomenduojama pasireguliuoti greitį – ant lygių grindų kiek pamažinti (tada kamuoliukas bus jautresnis komandoms), ant kiliminės dangos pagreitinti.

Įvairūs pagrindinėje programėlėje įdiegti „fokusai“ skatina rinkti taškus ir „atrakinti“ vis naujus gebėjimus, kurie daugiausia yra pramoginio pobūdžio, kaip flamenko šokis ir pan. „Lightning Lab“ programėlė atrodo vizualiai patraukliai ir nesudėtingai, tiesa iš pradžių nelabai eina suprasti to blokų dėliojimo. Norėtųsi, kad bent ši programėlė būtų ir lietuvių kalba.

Pats „Sphero SPRK“ naudojimas yra visiškai paprastas: pakrovus kamuoliuką tereikia du kartus stipriau patapšnoti jį, įsijungti programėlę telefone ir jau galima žaisti. Tiesa paskui reikėtų nepamiršti pačioje programėlėje  jo „užmigdyti“, nes robotukas taip ir mirksės padėtas, kol išsikraus. Manevravimas daugiausia priklauso nuo kamuolio sukalibravimo – programėle reikia persukti kamuoliuką, kad orientacinė lemputė atsisuktų  valdiklio buvimo kryptimi, tada galima lengviau valdyti žaislą. Tiesa, galima rinktis kamuoliuką valdyti ne braukiant pirštu per valdymo ratuką, o ir sukiojant/vartant telefoną. Tai nėra labai patogu ir tuo labiau ne taip tikslu. Mėgstantiems klasikinį valdymą abejomis rankomis ar lenktynes sudėtingesnėmis trasomis, gamintojas siūlo „Multi Drive“ programėlę.

Išvados

Sunku lyginti „Sphero SPRK“ su kažkuo, kai tai yra unikalus robotas. Kai atrodo, kad dviračio iš naujo išrast nebeeina, kažkas štai paima paprastą kamuolį, sumontuoja į jį giroskopą, akselerometrą, ratus ir pritaiko jį ne tik žaidimams, bet ir mokymui. Tai vienas iš jau pripažintų žaislų, skirtų programavimui, kurį galima įsigyti netgi visai klasei vienu metu. Gamintojas sėkmingai bando prasibrauti į programuojamų žaislų rinką su šūkiu – mokykis linksmai.

Galų gale, jei nedomina programavimas, „Sphero SPRK“ vis tiek yra puikus žaislas bet kokio amžiaus naudotojui, nes programėlių gausa leidžia rinktis, ką nuveikus su šiuo robotu.

Jei reikėtų trumpai pasakyti savo nuomonę apie šį robotuką, pasakyčiau, kad tai plataus panaudojimo ir gerai apmąstytas daiktas žmogui, kuriam reikia protingo žaislo pramogai ir programavimo mokymuisi. Viskas, ko prireiks, tai „Sphero SPRK“, išmaniojo telefono ir fantazijos.

„Sphero“ produktus  galite įsigyti www.topocentras.lt

Pliusai:

Inovatyvus robotas;
Platus panaudojimas;
Nemažai programėlių;
Galima įsigyti papildomų priedų.

Minusai:

Gana triukšmingas;
Robotuko danga labai braižosi;
Reikia nemažai laisvo grindų ploto ar papildomo užtiesalo, jei nori naudotis juo lauke.

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.