Iki 2030 m. baterijose bus kaupiama šešis kartus daugiau energijos

Pastaraisiais metais atsinaujinantys energijos šaltiniai, pavyzdžiui, saulės ir vėjo energija, tapo gerokai pigesni už iškastinį kurą. Tačiau jų nepastovus pobūdis trukdo juos plačiai naudoti kaip patikimus energijos šaltinius. Laimei, šią kliūtį netrukus bus galima įveikti, nes sparčiai mažėja energijos saugojimo baterijose sąnaudos, kaip nurodyta naujoje Tarptautinės energetikos agentūros (TEA) ataskaitoje.

TEA ataskaitoje „Akumuliatoriai ir saugūs energetikos pertvarkymai“ teigiama, kad iki 2030 m. akumuliatorių kaupimo sistemų kapitalo sąnaudos turėtų sumažėti iki 40 proc. Dėl tokio reikšmingo sąnaudų sumažėjimo daugelyje pasaulio šalių saulės ir vėjo energijos derinimas su baterijų kaupikliais taps prieinamesnis nei naujų anglimi ar dujomis varomų elektrinių statyba.

Nors šiuo metu ličio jonų akumuliatoriai dominuoja ir energijos kaupimo, ir transporto rinkose, ataskaitoje pabrėžiama, kad vis labiau plinta pigesni ličio geležies fosfato (LFP) akumuliatoriai. 2023 m. LFP baterijos sudarė 80 proc. naujų stacionariųjų kaupimo baterijų.

Transporto srityje ličio jonų baterijos sudaro apie 90 proc. metinės paklausos, nes jos yra dominuojanti cheminė medžiaga elektromobiliuose. Tačiau ataskaitoje teigiama, kad natrio jonų baterijos, kurios iki 2030 m. sudarys mažiau nei 10 proc. elektromobilių baterijų, sudarys vis didesnę stacionarių energijos kaupimo baterijų dalį dėl prognozuojamų 30 proc. mažesnių sąnaudų nei LFP baterijos. Transporto sektoriuje pirmenybė teikiama tankioms ir lengvoms baterijoms, tačiau yra daugiau galimybių sumažinti didesnių ir sunkesnių energijos kaupimo baterijų sąnaudas.

Sparčiai mažėjančios akumuliatorių kainos jau dabar sudaro sąlygas diegti daugiau atsinaujinančiųjų išteklių mikrotinklų ir saulės namų sistemų tose vietovėse, kuriose nėra patikimos prieigos prie elektros tinklų. TEA prognozuoja, kad iki 2030 m. elektros energijos sąnaudos šioms su akumuliatoriais suporuotoms sistemoms gali sumažėti beveik 50 proc.

Apskritai ataskaitoje numatoma, kad iki 2030 m. energijos kaupimo pajėgumai pasaulyje padidės šešis kartus, o baterijos sudarys 90 proc. šio augimo. Didžiąją dalį likusių 10 proc. sudarys siurblinės hidroenergijos saugyklos.

Ataskaitoje teigiama, kad vien per pastaruosius trejus metus gamybos pajėgumai padidėjo tris kartus. Nors šiuo metu didžiąją dalį akumuliatorių gamina Kinija, 40 proc. paskelbtos naujos akumuliatorių gamybos numatyta tokiose išsivysčiusios ekonomikos šalyse kaip JAV ir Europos Sąjunga.

Ši numatoma gamybos plėtra bus labai svarbi, nes pagal ambicingiausią TEA scenarijų iki 2030 m. visos investicijos į įvairios paskirties baterijas turėtų išaugti beveik 400 proc. iki 1,2 trilijono JAV dolerių. Vos per septynerius metus akumuliatorių dalis bendrose investicijose į švarią energiją padvigubėtų.

6 Komentarai

  1. Diaxminde parašė:

    Pagyvensim – pamatysim kaip bus realybėje kur šimtai einamųjų ir atsispindės galutiniuose kaštuose, kainoje.
    Asmeniškai aš niekada nebūsiu priklausomas nuo vieno energijos šaltinio.

  2. Tinkinimas parašė:

    Natrio jonų baterijos turėtų smarkiai populiarėti kaip namų baterijos.

    • neblogai parašė:

      Litis dabar santykinai atpigęs, o dar daug kas priinvestavo į naujas didžiules ličio kasyklas (ar džiovyklas- kaip kam patinka). Be to, elektromobilių pirkimas dėl prestižo+gamtosaugos yra didele dalimi patenkintas, o perkančių juos dėl kainos kol kas nelabai daug, nes atsiperka tik tam tikrais atvejais. Todėl bendrai EV pardavimai pastaruoju metu yra sulėtėję, kas vėl gali reikšti ličio kainų mažėjimą. Todėl kol kas natrio kaupikliai turbūt ir toliau bus labiau gaminami tik masinės gamybos bandymams. Vartotojams parduodamos kaupiklių valdymo sistemos (BMS) taip pat dar turi būti pritaikytos natrio kaupikliams, nes juose yra visai kitokia įtampos kreivė ir įtampos ribos. Ir dar vienas svarbus dalykas: kol kas natrio kaupiklių krovimų skaičius stipriai nusileidžia LFP (~2000 vs 5000), kas stipriai įtakoja energijos pasaugojimo juose kainą. Žadama, kas po kelių metų galimas krovimų skaičius susilygins, o po to net pralenks LFP. Tačiau pagal dabartinę padėti, manau kol kas namuose toliau naudosim pamažu vis dar tobulėjančius LFP, o prie natrio pereisim tik kai elektromobilių/ličio kaupiklių paklausa taps tokia, kad ličio kaina šoks į viršų kelis kartus, ir apsimokės leisti į gamybą natrio kaupiklius.

      • AsPaulius parašė:

        Man patinka ta antraščių dainelė apie „EV pardavimai sumažėję“, tarsi jie kažkuo išskirtiniai būtų šiuo klausimu. Visų automobilių pardavimai sulėtėję dėl aukštų palūkanų.

        • neblogai parašė:

          Ne taip išsireiškiau. Teisingai būtų: EV pardavimai pernai bei šiemet nebuvo tokie, kokius planavo vakarų elektromobilių gamintojai (išskyrus Tesla). EV laikas salone iki pardavimo buvo gerokai ilgesnis, nei VDV, ir pvz šiemet Vasarį JAV buvo net 136 dienos vidutiniškai. Automobilių su VDV jis buvo stipriai mažesnis.

  3. Maariux parašė:

    Taip taip, ir dar visas VW koncernas iki 2030m atsisakys vidaus degimo variklių.

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.