Nuo „Ryzen 7 3700X“ prie 5800X3D (su „ASUS ROG Crosshair VIII Extreme“ ir „Noctua NH-U12A chromax.black“)

Išvados

Deja, bet eksperimentas su „Ryzen 7 5800X3D“ spartinimu nepavyko, nors galbūt ir elgėmės kiek lengvabūdiškai, tiesiog aklai suvesdami konkrečius nustatymus į BIOS. Kaip ten bebūtų 5800X3D spartinimas yra sudėtingas procesas. Netgi nesėkmės atveju greitai paaiškėjo, kad iš AMD pusės atėję trukdžiai (užrakintas daugiklis, 3D V-Cache ypatybė nemėgti didesnės nei 1,3 V įtampos, aukštos temperatūros, nuimtas priėjimas prie PBO2) nėra vieninteliai veiksniai. Į žaidimą įsitraukia toks aspektas, kaip vaizdo plokštės tolerancijos lygis padidintam BCLK magistralės dažniui. Tai labai netikėtas atradimas, kadangi išorinį BCLK generatorių turinčios rinktinės AM4 pagrindinės plokštės (įskaitant „ASUS ROG Crosshair VIII Extreme“) turėtų nuimti šį apribojimą visiems kitiems mazgams (PCIe lizdams, SATA/USB portams) paliekant 100 MHz dažnį.

Panašu, kad pamiršti spartinimą reikėtų ir naudojantiems SATA informacijos įrenginius – tik su M.2 mums pavyko padidinti BCLK virš 100 MHz sėkmingai patenkant į darbalaukį. Bet sistema netruko išsijungti, o bandymas dar labiau padidinti BCLK dažnį vėl pasibaigė vaizdo spartintuvo neradimu. Ši patirtis kardinaliai skiriasi nuo i7-12700F spartinimo naudojant tą pačią RTX 3080 vaizdo plokštę ir SATA kaupiklį, kai BCLK dažnį sėkmingai pakėlėme iki 113 MHz. Taigi AMD platformoje mūsų rankos bandant spartinti beveik surištos, nors ir turime motininę su išoriniu BCLK generatoriumi. Ir tai nėra ASUS kaltė. Nuliūdome, kai aklai nukopijuoti OC nustatymai mūsų platformoje nesuveikė, tačiau likome visiškai suglumę, kai paaiškėjo, kad ir taip apsunkintą 5800X3D spartinimą riboja n tretinių veiksnių, įskaitant tą pačią vaizdo plokštę. Tai visiškai numušė ūpą gilintis ir taip į sudėtingą šio procesoriaus spartinimo procedūrą.

Retai pamatysi CPU kaistant labiau už vaizdo plokštę…

Nereikia pamiršti, kad šioje apžvalgoje lygindami 3700X su 5800X3D matome ne vien 3D V-Cache technologijos efektą, bet ir „Zen 3“ architektūrinių patobulinimų, kurie buvo atlikti su „Zen 3“ karta, naudą. 5800X3D turi ir taktinio dažnio persvarą. Visi branduoliai gali dirbti ~4,45 GHz dažniu, kai 3700X žaidimuose veikia mažesniu 4,25-4,3 GHz dažniu. Šiuo klausimu 5800X3D dažnio kranelis yra kiek prisuktas, kadangi procesorių reikėjo sutalpinti į tą patį 105 W TDP reitingą. Be to, 3D V-Cache ir branduoliai dalinasi ta pačia įtampa, kuri yra apribota iki 1,35 V. Tai reiškia, kad maksimalūs boost dažniai yra mažesni už tuos, kuriuos gali pasiekti pavyzdžiui 5800X, pro kurio branduolius praleidžiama 1,5 V įtampa.

Dabar apie rezultatus. Vieša paslaptis, kad „Far Cry 5“ yra labai stipriai priklausomas nuo CPU, tačiau vis tiek likome šokiruoti, kiek „Ryzen 7 3700X“ laikė abi vaizdo plokštes šioje šaudyklėje. Vis dar itin populiaroje 1080p raiškoje (o ne praktinės reikšmės neturinčioje 720p) RX 6800 OC paspartėjo 64,5 %. RTX 3080 rezultatas turbūt dar įspūdingesnis, nes 1440p raiškoje gavome 58 % daugiau spartos. Būtų galima manyti, kad atnaujinimas atliktas iš tragiškus laikus menančio FX’o (Bulldozerio) bent į pirmos kartos „Ryzen“ procesorių. Įspūdingų rezultatų 1440p raiškoje pasiekta ir daugiau: GTA V – +40 %, F1:2018 – +11 %„ Battlefield V“ – +10 %. Maža to, visuose testuose naudojami AA filtrai ir maksimalūs in-game nustatymai, kas dar labiau didina vaizdo plokštės įtaką bei mažina CPU rolę galutiniam rezultatui.

Būtina atkreipti dėmesį, kad neretai reikšmingai neišaugusi vidutinė sparta neparodo pilno paveikslo. 5800X3D dažnai sublizgėdavo didinant prasčiausių fps vertes. Tebuvo vos kelios išimtys, kuomet 3700X pavyko išlaikyti panašius skaičius. Netgi ypač GPU bound scenarijuose 5800X3D duodavo reikšmingą postūmį palaikant kuo aukštesnius blogiausių fps vidurkius. Pavyzdžiui, ant kelių GPU klupdanti Psycho parinktis prie Screen Space Reflection Quality nustatymo „Cyberpunk 2077“ žaidime visiškai išlygina vidutinę spartą, tačiau 5800X3D garantuoja bent +5 fps blogiausių fps grafoje. Dar vienas pavyzdys, ką 5800X3D gali padaryti su blogiausiomis fps vertėmis – „Battlefield V“. Čia gavome +40 fps 0,1 % blogiausių fps grafoje. Ir tai ne kažkokia anomalija, kadangi kiekvienas testas kartojamas po tris kartus ir išvedamas bendras vidurkis.

Akivaizdu, kad 3D V-Cache efektas gali būti įspūdingas, Net +50-60 fps 1440p raiškoje su AA filtrais vien pakeitus CPU atrodo tiesiog įspūdingai. Deja, tokie rezultatai pasiekiami tik nedidelėje dalyje žaidimų, greičiau reikėtų sakyti rinktiniuose žaidimuose. Tam, kad pavyktų atskleisti 5800X3D potencialią reikia ne tik kuo spartesnės vaizdo plokštės (RTX 3080 scallin’osi geriau už RX 6800), bet ir sėkmės pataikyti į tą žaidimą, kuris būtų jautrus didesniam L3 spartinančiosios atminties kiekiui. Sparta išaugs jeigu dažnai naudojamiems duomenims pavyks sutilpti į L3, tokiu būdu apeinant operatyviąją kompiuterio atmintį (RAM). Priminsime, kad procesoriuje esanti L3 atmintis yra kur kas spartesnė ir pasižymi nepalyginamai mažesne delsa.

Taigi ar verta atnaujinti 3700X į 5800X3D? Čia yra daug kintamųjų: mėgstamų žaidimų sąrašas, suma, kuri bus gauta už senąjį „Ryzen“ CPU ir galiausiai 5800X3D kaina, kuri po truputį mažėja. Vis tik tai konkrečiam taikiniui (žaidėjui) skirtas procesorius, kuris nepaprastai šauniai tinka konkrečiai paskirčiai, tačiau nepateisins už jį mokamų pinigų kitose užduotyse – už mažesnius pinigus „Ryzen 9 5900X“ sunaikina šį procesorių multithreading’o darbuose.

LiveDash gali transliuoti daug naudingos informacijos

Mūsų manymu, nors ir su griausmu, 5800X3D rinkai buvo pateiktas per vėlai, kaip ir X570 flagmanė ROG Crosshair VIII Extreme. ASUS AM4 platformos naudotojams pasiūlė dar neregėtų privalumų, kaip penki M.2 Gen 4 lizdai, nors ir dalinimosi tarp mazgų neišvengta. Taip pat ASUS pasimokė iš padarytų klaidų ir sugrąžino daisy chain takelių išdėstymo topologiją, kurią buvo praradusi X470 flagmanė ROG Crosshair VII Hero. Galiausiai turime dvigubą BIOS’ą, navigaciją tarp BIOS modulių, USB 2.0 lizdų atsisakymą I/O panelėje (visi 8 lizdai yra USB 3.2 Gen 2 specifikacijos + 2x Thunderbolt 4 sąsajos). Labai įdomiai atrodo HYDRANODE funkcija, leidžianti prie tam tikrų CHA_FAN kanalų jungti daugiau nei vieną ventiliatorių ir turėti nepriklausomą jų valdymą. Deja, šiai technologijai reikia tolimesnio plėtojimo, kadangi, mūsų žiniomis, HYDRANODE palaiko tik viena „Bitfenix“ ventiliatorių šeima. Labai stipru, bet kaip ir 5800X3D atveju, turbūt per vėlai, ir per brangiai.

Jeigu ROG Crosshair VIII Extreme greičiausiai gana greitai nuguls istorijos puslapiuose, tai 5800X3D atmintyje gali išlikti ilgiau. Bus įdomu stebėti, ar šis procesorius turės šansų prieš naujos kartos „Ryzen 7 7700X“, nepaisant architektūrinių bei ypatingai taktinio dažnio deficito. Greitai sužinosime.

4 Komentarai

  1. SoTOP parašė:

    Papildomas V-Cache nėra tiesiogiai virš branduolių uždėtas, jau kuriant Zen3 buvo suplanuota dėti papildomą cache virš Zen3 lusto L3. Aišku tai vis tiek apsunkina aušinimą.

    • BC00 parašė:

      Aha, my bad. V-Cache virš L3, o branduoliai iš šonų. Kažkaip norėjos pabrėžti, kad V-Cache tame pačiame CCD 🙂
      O kokios kolegos mintys, kad spartinant per BCLK su papildomu generatoriumi apribojimai daug griežtesni nei Adler Lake platformoje?

      • SoTOP parašė:

        Būtų įdomu žinoti kaip sistema reaguoja naudojant mažesnį daugiklį ir didesnį BCLK. Tarkim ar veiktų 42×107. Jeigu ne, tai taip išeina, kad pas AM4 BCLK visada susietas su PCIE, M.2 ir kitom magistralėm, jeigu gerai pamenu pas Intel jau koks dešimtmetis kai motininės galėdavo atskirti šituos dalykus. Tokiu atveju išeitu kad Ryzen praktiškai nėra naudos iš atskiro BCLK lusto.

        • BC00 parašė:

          Dar bandžiau palikti visiškai stock BIOSą ir padidinti BCLK. Tai virš 101 MHz automatiškai CPU kala mažiausią daugiklį (lyg x34). Kažkur mačiau, kad virš 104 jau M.2 SSD nebetinka, reikia dėti ant atskiros platos, o geriausia toleranciją iš paskutinių galingų kortų turi 2080 Ti (>110 MHz). Tikrai taip išeina, kad pas AMD vis tiek viskas lieka surišta su BCLK… Žiauriai keista ir neįdomu. CurveOptimizer iš esmės vienintelis dalykas ieškant papildomos spartos.

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.